De 'Leegstandsbarometer 2015' legt voor elke gemeente de relatie tussen de leegstand medio 2015 en de bevolkingsprognose tot 2029. Dit biedt een eerste indruk van de verwachte ontwikkeling van de leegstand. In sommige gemeenten is sanering van aanbod nodig, elders ontstaan juist kansen voor nieuw winkelaanbod.
X-as: leegstand
De X-as geeft de leegstand aan. Dit is het aandeel leegstaand oppervlak van de totale voorraad winkelvloeroppervlak in een gemeente. Alle (winkel)panden waarop 'te koop/te huur' zichtbaar is, worden meegenomen. Dit zijn niet alleen panden die als winkel gebruikt kunnen worden, maar ook voor horeca en publieksgerichte dienstverlening.
Y-as: bevolkingsprognose
De Y-as geeft de verwachte bevolkingsontwikkeling voor de komende 15 jaar. Deze prognoses zijn gebaseerd op de regionale bevolkingsprognose van het CBS, waarin rekening is gehouden met demografische ontwikkelingen en woningbouwplannen.
Vier kwadranten
Alle gemeenten zijn opgedeeld in vier kwadranten. Op de X-as worden gemeenten verdeeld in gemeenten met relatief weinig en relatief veel leegstand. De frictieleegstand is daarbij het ijkpunt. Frictieleegstand (4-6%) is nodig om de winkelmarkt goed te laten functioneren. Enige leegstand biedt ruimte voor flexibiliteit en dynamiek. Op de Y-as wordt onderscheid gemaakt tussen gemeenten waarvan de bevolking zal toenemen en gemeenten waarvan de bevolking zal afnemen.
Weinig leegstand & bevolkingsgroei: zonnig weer
Door de bevolkingsgroei neemt de druk op de winkelmarkt toe. Dit kan kansen bieden voor uitbreiding van het aanbod. Om deze kansen te benutten zijn de kwaliteit en locatie van de winkels erg belangrijk. Vooral grote en centrale winkelgebieden blijven aantrekkelijk. Een integrale visie op de winkelstructuur helpt bij het maken van keuzes.
Weinig leegstand & bevolkingskrimp: half bewolkt
Door de bevolkingskrimp neemt de leegstand naar alle waarschijnlijkheid toe. Vooral kleine centra en aanloopstraten kunnen te maken krijgen met enige leegstand. Het is verstandig het beleid af te stemmen op deze wijzigingen in de markt. Het kan nodig zijn om keuzes te maken in de structuur en incourant aanbod te saneren.
Veel leegstand & bevolkingsgroei: half bewolkt
Door de bevolkingsgroei neemt de druk op de winkelmarkt toe. Het is niet vanzelfsprekend dat leegstand hierdoor overal afneemt. Om kansen te benutten zijn de kwaliteit en locatie van winkels erg belangrijk. Vooral grote en centrale winkelgebieden blijven aantrekkelijk. Een integrale visie op de winkelstructuur helpt bij het maken van keuzes.
Veel leegstand & bevolkingskrimp: zwaar weer
Door de bevolkingskrimp bestaat de kans dat de leegstand verder toeneemt. Vooral kleine centra en aanloopstraten kunnen te maken krijgen met leegstand. Het is verstandig het beleid af te stemmen op deze wijzigingen in de markt. Keuzes in de structuur, en sanering van incourant aanbod zijn nodig.
Bronnen
Locatus (2011-2015), CBS(2011-2015)