Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Stedenbouwkundige inpassing supermarkt cruciaal voor centrumgebieden
Afstand en zichtrelatie belangrijke voorwaarden voor combinatiebezoek supermarkten en andere winkels

Supermarkten zijn van groot belang voor de vitaliteit van centrumgebieden en winkelcentra. Een gemiddelde supermarkt trekt zo’n 10.000 bezoekers per week en daar kunnen kleinere winkels zoals een bakker, slager en bloemist van profiteren. Bijna de helft van de supermarktbezoekers gaat ook nog naar een of meer andere winkels of voorzieningen in het centrum waar de supermarkt gevestigd is. Een zorgvuldige stedenbouwkundige inpassing is dan wel cruciaal. Belangrijke voorwaarden zijn een korte onderlinge loopafstand en goede zichtrelatie vanaf de ingang van de supermarkt.

Deze conclusies kunnen getrokken worden naar aanleiding van grootschalig passantenonderzoek dat DTNP recent uitvoerde in 20 dorps- en wijkcentra verspreid over het land. In totaal zijn 3.000 bezoekers van supermarkten ondervraagd over hun ruimtelijke bezoekgedrag. De uitkomsten hiervan zijn vervolgens gekoppeld aan de ruimtelijke kenmerken van de supermarkten en het centrumgebied waar ze gevestigd zijn. Hierdoor kon de relatie worden gelegd tussen de stedenbouwkundige inpassing van supermarkten in het centrum en de mate van combinatiebezoek met andere winkels en voorzieningen.

80 meter
Uit het onderzoek komt naar voren dat de onderlinge afstand grote invloed heeft op het combinatiebezoek. Hoe groter de afstand tussen de ingang van de supermarkt en overige winkels, hoe lager het aandeel van de supermarktbezoekers dat ook nog een of meer andere winkels of voorzieningen bezoekt. Bij een afstand van 40 meter tot de eerste vijf winkels ligt het combinatiebezoek boven de 50%. Het combinatiebezoek daalt snel als de onderlinge afstand groter wordt. Bij een grotere afstand dan 80 meter daalt het combinatiebezoek tot circa 35%.

Top of mind-effect
Verder blijkt uit de analyses dat ook de zichtrelatie invloed heeft. Hoe meer winkels in het zicht vanaf de ingang van de supermarkt, hoe hoger het combinatiebezoek. Deze constatering lijkt logisch, maar heeft wel consequenties voor de stedenbouwkundige inpassing van supermarkten in centrumgebieden. Alleen als de (ingang van de) supermarkt op een zorgvuldige wijze is vormgegeven en gekoppeld aan de rest van het centrum kunnen andere winkels en voorzieningen echt profiteren van de aantrekkende werking. Daarbij gaat het niet alleen om het directe combinatiebezoek tijdens de kooptrip, maar ook om het zogenaamde ‘top of mind-effect’. De bekendheid van voorzieningen wordt vergroot door een zichtlocatie waar veel mensen komen en die hoogfrequent wordt bezocht. Vaker zien leidt tot naamsbekendheid en daardoor tot herinnering op het moment dat een consument een product of dienst nodig heeft.

Vitale centrumgebieden
Veel centrumgebieden hebben te maken met afnemende bezoekersaantallen en structurele leegstand van winkelpanden. Door de opkomst van internet neemt de noodzaak tot het bezoek aan centrumgebieden af. Alles is immers altijd en overal direct (via de smartphone) verkrijgbaar. Het doen van boodschappen gebeurt echter nog voor het overgrote deel in fysieke winkels met de supermarkten als belangrijkste aanbieders. Slechts een beperkt aandeel van de bestedingen aan voedingsmiddelen gaat nu via onlinekanalen. De verwachting is dat dit de komende jaren gaat toenemen. Veel supermarktketens zijn bezig met het opstarten van onlinediensten. Desondanks houden de fysieke vestigingen naar verwachting ook in de toekomst een belangrijke rol in het koopgedrag en blijven ze belangrijk voor de vitaliteit van centrumgebieden als geheel.

Voor meer informatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jasper Vlek of Ward Frielink

Bijlagen:

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie