Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Vruchtbare bijeenkomst binnenstadsmarkten Roermond

Na eerdere warenmarktonderzoeken in onder andere Weert, Tiel, Waalwijk en Wijchen is DTNP nu aan de slag met de markten in de fraaie binnenstad van Roermond. Hoe blijven de markten in de binnenstad toekomstbestendig? En hoe leveren deze markten de meeste meerwaarde voor de binnenstad als geheel? Deze week was er een geslaagde eerste bijeenkomst met ondernemers.

Adviseur Pieter Bos besprak tijdens de bijeenkomst met ondernemers deze week wat het project voor hen zal betekenen, en was benieuwd naar de praktijkervaringen: “Het was een prettige en constructieve bijeenkomst. Er waren behoorlijk wat ondernemers bij aanwezig, niet alleen van de markt, maar ook van bijvoorbeeld de horecabedrijven op de Markt. Het was goed om van hen te horen welke kansen en knelpunten zij ervaren in de manier waarop de marktpleinen in de stad gebruikt worden. Horeca en markt kwamen al snel met concrete plannen om de pleinruimte beter te benutten, looproutes te bevorderen en beter samen te werken.”

Roermond is een echte marktstad, waar de binnenstadsmarkten in het lokale DNA verankerd zijn. Ook bezoekers uit Duitsland komen in groten getale naar Roermond en bezoeken graag de markt. Naast de drukbezochte weekmarkten zijn ieder jaar ook de Sjoemelmert en de Jaarmarkt een groot festijn.

Projectleider Rik Eijkelkamp: “Behalve het feit dat deze jaarmarkten wellicht wat laat in het seizoen vallen, zagen de aanwezigen afgelopen dinsdagavond geen grote verbeterpunten. Een positief signaal dus!”

Toch is ook Roermond niet immuun voor de landelijke tendens in de ambulante handel. De afgelopen jaren is het aantal marktondernemers zowel op woensdag als op zaterdag flink teruggelopen.

Pieter: “Het gaat nog relatief goed qua bezetting en bezoekersaantallen, maar achteruitgang dreigt bij achterover leunen. Gelukkig staan de betrokken ondernemers die wij gesproken hebben positief tegenover verandering, omdat ook zij ervan overtuigd zijn dat de markt sterker kan. Samen maken we plannen voor gezamenlijke promotie en extra activiteiten. Zo kan een nieuwe, jongere doelgroep worden bereikt. Ook voeren we een open gesprek over de beste opstelling van de warenmarkt in de toekomst en de beste wisselwerking tussen horeca en warenmarkt. Met de kaart op tafel is daar deze week al een goed begin mee gemaakt!”

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie