Beoordeling Toekomstvisie Designer Outlet Roermond
Het DOR is een van de grootste en meest succesvolle outlets van Europa, en trekt meer bezoekers (8,3 miljoen bezoekers) dan bijvoorbeeld de Efteling (5,5 miljoen bezoekers). Zo’n bijzonder fenomeen in ons ruimtelijk-economische landschap echt doorgronden, evenals de effecten van een eventuele doorontwikkeling, was voor ons een cadeautje.
Toekomstvisie van Designer Outlet Roermond
In de media is de afgelopen weken veel geschreven over de toekomstvisie en de daarin beschreven uitbreidingswensen van McArthurGlen voor het Designer Outlet Roermond. Aanleiding daartoe vormt de door het DOR opgestelde Toekomstvisie. Hierin wordt geschetst hoe het DOR zich de komende periode (2035-2040) wil doorontwikkelen. Deze toekomstvisie is overigens niet openbaar. DTNP heeft van de gemeente Roermond de opdracht gekregen om de ontvangen Toekomstvisie onafhankelijk te beoordelen op de ruimtelijke en economische effecten. Met een collegebesluit van begin april is deze opdracht nu ook openbaar bekend geworden. En dat is mooi, want nu kunnen we ook eindelijk delen hoe ontzettend tof dat was om te doen!
Van analyse naar advies
Het DOR is een van de grootste en meest succesvolle outlets van Europa, en trekt meer bezoekers (8,3 miljoen bezoekers) dan bijvoorbeeld de Efteling (5,5 miljoen bezoekers). Zo’n bijzonder fenomeen in ons ruimtelijk-economische landschap echt doorgronden, evenals de effecten van een eventuele doorontwikkeling, was voor ons projectteam (Tycho Wissink, Ward Frielink en Noor Dinnissen) een cadeautje. Hierbij zijn allerlei factoren relevant, zoals bijv. online aankopen, de relatie tot de binnenstad, het Retail Park en de Huis- en Tuin boulevard, de aanwezigheid van bepaalde merken, het herkomstgebied en het concurrentieveld.
Goed onderbouwd, maar nog vertrouwelijk advies
Tycho: “Het was mooi dat we onze tussentijdse analyses en conclusies ook met het DOR konden bespreken. We kwamen mede daardoor tot een goed onderbouwd en genuanceerd advies aan de gemeente, waarvoor we de wensen uit de Toekomstvisie minutieus uitplozen, zowel elk onderdeel op zich als de effecten op het geheel. Denk aan de uitbreiding van aanbod en verbreding van de mogelijkheden (branches, producten, winkelomvang, etc.). Een van de belangrijke conclusies uit ons onderzoek is dat de retailstructuur van de gemeente Roermond nu sterk complementair is.”
Het eindresultaat van ons onderzoek blijft vooralsnog vertrouwelijke informatie, dus dat houdt u van ons tegoed. Ons rapport eindigde in ieder geval met de oproep een integrale afweging te maken, waarin ook andere aspecten (arbeidsmarkt, verkeer, etc.) onder de loep worden genomen. De besluitvorming en het vervolgproces is vervolgens aan het college van B&W alsmede de gemeenteraad van Roermond.