Dilemma’s en keuzes voor centrum IJsselstein
Op 26 juni kwamen ruim twintig ondernemers, bewoners en belanghebbenden voor de tweede keer samen om na te denken over de toekomst van de binnenstad van IJsselstein. Tycho Wissink presenteerde allereerst de analyses en uitkomsten van de eerste bijeenkomst ofwel de ‘diagnose’ voor de binnenstad. Daarna mochten de deelnemers zelf aan de slag met de keuzes voor hun binnenstad.
“Het gaat nog relatief goed in het centrum, maar de opgaven en ambities voor de toekomst dwingen in het kleine gebied tot nieuwe keuzes,” zo legde projectleider Tycho Wissink aan de deelnemers uit. “Het is bijvoorbeeld de gedeelde ambitie om de regionale recreant meer aan te spreken. Daardoor wordt het beter mogelijk om een divers voorzieningenniveau en goed investeringsperspectief te behouden in IJsselstein. Maar aan de andere kant zijn er ruimtelijke opgaven zoals vergroening van de binnenstad, het bezoekgemak voor de lokale frequente bezoeker en de leefbaarheid voor binnenstadsbewoners. Daarmee ontstaat er een leuke ruimtelijke puzzel voor de toekomstige binnenstad.”
De deelnemers aan de binnenstadstafel konden tijdens de bijeenkomst steeds kiezen uit twee mogelijkheden voor een bepaalde locatie. Eén keuzemogelijkheid was aansprekend voor de lokale bezoeker en de andere voor de recreant.
Tycho: “Hierdoor konden de betrokkenen zelf ervaren hoe moeilijk het soms is om keuzes te maken in een centrum, en ook dat een deelgebied niet los van de rest van de binnenstad kan worden bekeken. Als je bijvoorbeeld het ene gebied vergroent, moet je ergens anders zorgen voor een evenementenlocatie. De deelnemers gingen regelmatig hardop nadenkend met elkaar over deze dilemma’s in gesprek.”
Tot slot presenteerde Tycho een mogelijke ruimtelijke ontwikkelrichting, waaruit bleek dat de puzzelstukjes voor een groot deel in elkaar kunnen passen. Tijdens een tweede ronde keuzes werd die onderlinge samenhang besproken.
De gemeente en DTNP gaan in de zomerperiode aan de slag met opstellen van een concept-‘Toekomstbeeld en uitvoeringsprogramma’. Na de zomer zal dit eerst met het college en een afvaardiging van de raad worden besproken, om het vervolgens te bespreken bij de 3e binnenstadstafel.
Meer informatie?
Gerelateerd nieuws
Geslaagde binnenstadstafel in IJsselstein
Wat zijn de kwaliteiten en knelpunten voor de verschillende doelgroepen die gebruik maken van de binnenstad van IJsselstein? Dat was de vraag die maandagavond 24 april tijdens de eerste binnenstadstafel werd gesteld aan de ruim 30 aanwezigen. Mede op basis van hun inbreng stellen we een toekomstbeeld voor de binnenstad op.



