Is de detailhandelsstructuur van Veenendaal nog op orde?
Veenendaal is een regionaal bekende winkelstad. Naast een met cultuurfuncties versterkt winkelhart is er een woonboulevard en een Eijerkamp-vestiging. Maar de trends in de winkelsector gaan helaas ook niet aan de gemeente Veenendaal voorbij. Onder andere door het internetwinkelen staan de winkelgebieden onder druk. Dat is dan ook een van de redenen om de detailhandelsvisie te actualiseren.
De detailhandelsvisie van de gemeente Veenendaal stamt uit 2021 en loopt tot dit jaar. En nog een aanleiding om de visie nu te actualiseren zijn de grote woontransformatiegebieden, waardoor de vraag verandert. Sluit de spreiding van boodschappencentra nog aan bij de veranderende stad, waar toekomstige bewoners ook lang niet altijd een auto hebben?
Noor Dinnissen: “In de huidige visie bestaat de gewenste winkelverdeling in Veenendaal uit Veenendaal-Centrum, vijf buurtwinkelcentra en twee woonboulevards. Het centrum van Veenendaal is er in de visie niet alleen voor de eigen inwoners, maar ook voor de regiobezoekers. We bekijken of de ontwikkelingen in vraag en aanbod aanleiding geven tot grote aanpassingen in die winkelstructuur. Is het bijvoorbeeld nodig een boodschappenlocatie toe te voegen? Al met al een uitdagende vraag in een groeiende stad, waar de stadsgrenzen ook de gemeentegrenzen zijn.”
“Voor mij is het extra leuk om te adviseren in Veenendaal. Toen ik nog in Wageningen woonde, ging ik daar vaak shoppen. En dan is het zeker ook leuk om de ontwikkelingen in het centrum te zien. Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van Brouwerspoort. Op het plein is een combinatie van een horecaplein, speeltuin, winkels en wonen gemaakt, die goed aansluit op de rest van het centrum. Dit is écht een leuke plek om te verblijven, die ook al een paar keer in de prijzen is gevallen.”
Het eerste onderdeel na de start en observatie is een marktruimteberekening naar het haalbare dagelijkse en niet-dagelijkse winkelprogramma. Daarna mag het burgerpanel van Veenendaal haar licht laten schijnen op de winkelstructuur. Hoe vaak komen zij in het centrum, waar doen ze hun boodschappen en wat zien ze liever anders in de winkelgebieden die ze bezoeken?
Rik Eijkelkamp: “We bespreken de analyses en een voorlopige visie met een integrale ambtelijke werkgroep, het college van B&W, de raadscommissie en een klankbordgroep van vertegenwoordigers van de verschillende winkelgebieden. Herkennen zij de analyses tot nu toe en hebben zij nog aanvullende inzichten? Met al deze informatie actualiseren we de detailhandelsvisie, die we in de zomer afronden.”