Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Resultaten Koopstromenonderzoek Randstad/Noord-Brabant 2021 bekend
Online detailhandelsbestedingen weer flink gegroeid

De resultaten van het Koopstromenonderzoek in de provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Brabant zijn vandaag op een online symposium bekend gemaakt. Zoals te verwachten viel, zeker in coronatijd, zijn de online bestedingen weer flink gestegen.

Rik Eijkelkamp volgde het symposium: “Bij de vorige versie van het koopstromenonderzoek bleken de online bestedingen in de dagelijkse sector verdubbeld te zijn. Die trend heeft zich nu doorgezet. Inmiddels wordt 6% procent van de boodschappen online gekocht. Wederom een verdubbeling in maar een paar jaar tijd. Ook in de niet-dagelijkse sector, zoals mode, elektronica en meubels, zijn consumenten veel meer online gaan kopen. 31,6 procent van deze aankopen zijn op het internet aangeschaft. Een bevestiging van de trends die we (ook pre-corona) als onderzoeks- en adviesbureau al zagen.”

Voor het koopstromenonderzoek ondervroeg I&O Research meer dan 180.000 consumenten. De vorige versies van het KSO stamden uit 2011, 2016 en 2018, waardoor goed zichtbaar is in hoeverre consumenten zich anders zijn gaan gedragen. Corona heeft een aantal trends versterkt. Ward Frielink over de uitkomsten: “Kleinere centra, zoals de wijkcentra, hebben hun positie kunnen behouden als lokale boodschappenlocatie, maar door de bank genomen hebben alle winkelgebieden iets aan positie ingeleverd als gevolg van de toegenomen oriëntatie op het online aankoopkanaal. De grootste verliezers zijn de grote binnensteden die tijdens de coronapandemie veel van hun regionale en toeristische bezoekers niet meer ontvingen.”

Voor de provincie Zuid-Holland maken we een nadere analyse van de KSO-data, om de lokale en regionale impact van veranderingen in het koopgedrag op centrum- en winkelgebieden te duiden.

Ward: "Deze verdiepende analyse helpt de provincie en gemeenten bij het actualiseren van het ruimtelijke detailhandelsbeleid. Deze data en de lokale betekenis hiervan benutten we eveneens voor alle lopende centrumprojecten waar we samen met gemeente, eigenaren en ondernemers de aanpak en uitvoeringsstrategie opzetten om de vitaliteit en attractiviteit van hun centra te vergroten. De KSO-data bevestigen de opgaven en ondersteunen de strategie om het toekomstperspectief breder te benaderen: het aantrekkelijke centrum is veel meer dan een winkelgebied.”

Bijlagen:

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie