Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Welke betekenis geven bewoners aan binnensteden?
Onderzoek voor masterscriptie

De coronapandemie zorgde, behalve voor veel ongemak, ook voor nieuwe vragen over bezoekersgedrag. Onze stagiair Keava Richt vertelt: “Ik woon zelf in de binnenstad van Nijmegen. Het viel me op dat tijdens de verschillende lockdowns mensen de binnenstad bleven bezoeken. Dat deden ze zelfs toen zowel de horeca als de winkels gesloten waren. Dat vond ik bijzonder en ik vroeg me af wat maakte dat het toch nog best druk was in de binnenstad. Waarom komen mensen naar het centrum als winkels en horecabedrijven gesloten zijn? Welke betekenis heeft het centrum nog meer dan een plek om te winkelen of de horeca te bezoeken?”

Keava besloot deze vragen te gaan onderzoeken in het kader van haar masterscriptie voor de opleiding Human Geography aan de Radboud Universiteit. Vanaf komende week worden voor het onderzoek enquêtes uitgevoerd onder de bewoners van Nijmegen.

Keava: ”Ik stel daarin vragen over de factoren die invloed hebben op de betekenis die de binnenstad voor inwoners van de stad heeft. Door welke factoren voelen inwoners zich verbonden met hun binnenstad? Komt dit bijvoorbeeld vooral door de sociale ontmoetingsfunctie, of eerder doordat inwoners trots zijn op de fysieke omgeving en er een deel van hun identiteit aan ontlenen?”

De laatste jaren, ook voor corona, zijn de motieven van mensen om een binnenstad te bezoeken flink veranderd. Vooral door de groei van internetwinkelen hoeven consumenten voor veel artikelen niet meer persé naar de binnenstad. Op internet is immers alles te vinden, en is er vaak meer keuze dan in de winkels. Uit ons jaarlijkse onderzoek onder bezoekers van middelgrote steden is ook te zien dat hierdoor de bezoekmotieven verschuiven. Het aandeel bezoekers dat naar de binnenstad komt om recreatief te verblijven groeit ieder jaar. Daarmee worden andere functies dan winkels dus belangrijker om mensen naar de binnenstad te trekken.

“Ik ga kijken of het feit dat mensen meer betekenis geven aan een binnenstad, het zogenaamde sense of place, er ook voor zorgt dat ze dan vaker komen. Beleidskeuzes waardoor de binnenstad voor haar inwoners meer betekenis krijgt, zouden dan kunnen bijdragen aan een vitalere en meer toekomstbestendige binnenstad. Om hierachter te komen ga ik in Nijmegen huis-aan-huis flyers bezorgen met een qr-code, waarmee de bewoners mijn enquĂȘte kunnen invullen. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Op de website van DTNP zullen die te zijner tijd te vinden zijn.”

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie