Horecapotentie Almere-Centrum

Van marktpotenties naar onderscheidende horecagebieden

Voor het Centrum van Almere benaderden we de ontwikkelpotenties voor horeca vanuit verschillende kwantitatieve én kwalitatieve invalshoeken. De potenties duidden we  met voor ieder gebied een eigen profiel; de kenmerken van een plek zijn voor de horecasector immers bepalend.

Locatie: centrum Almere
Type advies: programmatische mogelijkheden
Jaar: 2018
Opdrachtgever: gemeente Almere
Projectteam DTNP: Dirk Jan Droogh (projectleider)
Tycho Wissink (adviseur)

Passend horeca-programma voor de vijfde stad van Nederland

Almere groeit uit tot de vijfde stad van het land. In het centrum wil de gemeente toewerken naar een horeca-aanbod dat beter past bij een hedendaagse stad van 200.000 à 300.000 inwoners. Het stationsgebied én het gebied rond de Esplanade hebben daarbij de aandacht. De Esplanade wordt opnieuw ingericht, met meer groen en intimiteit en een uitbouw van het traplandschap naar het water. In potentie een ideaal milieu voor horeca en verblijven dus, maar hoeveel en welke horecabedrijven zijn er daar en in de rest van het centrum het beste op hun plek? 

Aanzienlijke groei horeca sinds 2018

De gemeente Almere vroeg DTNP om marktontwikkelingen en –potenties voor de horeca in Almere-Centrum te onderzoeken. Om deze inzichtelijk te maken keek DTNP vanuit verschillende kwantitatieve én kwalitatieve invalshoeken naar het centrum. Met benchmarking, distributieplanologisch onderzoek, trendanalyses en leefstijl-onderzoek stelden we voor Almere-Centrum per horecasector een groeiperspectief op. Bij de benchmark bleek Almere bijvoorbeeld in vergelijking met kleinere steden weinig horecabedrijven per 10.000 inwoners te hebben (zie grafiek).

Onze inschatting in 2018 was dat er een substantiële groeipotentie van de horeca in het centrum was. Sindsdien blijkt het aantal horecazaken inderdaad met 23% gegroeid!

Complementaire horecaprofielen met eigen identiteit

In de horeca zijn locatie-kenmerken (verblijfskwaliteit, traffic, etc.) bepalend voor de mogelijkheden. Een ‘haalbaar horecaprogramma’ voor het hele centrum is dus eigenlijk een optelsom van de mogelijkheden van de verschillende horecalocaties. Wij zochten per gebied naar een eigen en complementair profiel, waarbij wij onder andere keken naar de doelgroep,  de schaal, het  openingsmoment (dag- of avondhoreca?), de sfeer en de prijs. De horecaprofielen kregen duidelijke, sprekende namen. Bij ‘even snel’ zie je een totaal ander horecagebied voor je dan bij  ‘ontspanning’.

Bij het opstellen van de gebiedsprofielen sloten we zoveel mogelijk aan bij de thematisering en ambities uit ‘Next Level’, de centrumvisie van Almere. Zo gaven we bijvoorbeeld voor het Stationsgebied en het nieuwe traplandschap aan het Weerwater concreet aan hoeveel en welk type horeca passend is en aansluit op de ambities van ‘Next-Level’.