Bezoekersonderzoek middelgrote centra

Uniek inzicht dankzij langdurend onderzoek naar feitelijk bezoekgedrag

De rol en relevantie van middelgrote centra verschuift. Ze zijn vaak niet langer dé winkelstad voor de regio. De afgelopen jaren volgde DTNP de ontwikkeling van deze interessante groep centrumgebieden. Pakken ze hun regiorol terug, als het leukste centrum voor inwoners en regiobezoekers? Of schikken ze zich in een meer lokaalverzorgende rol, als hét gemakscentrum voor de eigen inwoner? Samen met de Radboud Universiteit blijven wij het monitoren!

Locatie: middelgrote centra in Nederland
Type advies: onderzoek
Jaar: jaarlijks vanaf 2014
Opdrachtgever: DTNP in samenwerking met Radboud Universiteit
Projectteam: Rik Eijkelkamp (projectleider)
Noor Dinnissen (onderzoeker)

Tussen tafellaken en servet

Afgelopen decennium hadden onze middelgrote centra het economisch lastig. Als winkelstad legden deze centra het af tegen de aantrekkingskracht van de grote binnenstad (meer en leuker) en het gemak van het boodschappencentrum (supermarkt dichtbij) of internet (groter aanbod gewoon aan de deur).

In 2013 voorzag DTNP al dat er met name in deze centra een overschot aan winkelmeters ging ontstaan. Daarom sloegen we de handen ineen met de Radboud Universiteit Nijmegen en zijn we in 2014 gestart met een jaarlijks enquête-onderzoek in 30 middelgrote centra. Inmiddels zitten er meer dan 15.000 respondenten in de dataset, met daarin een schat aan informatie over (de ontwikkeling van) het bezoekersprofiel en het feitelijke bezoekgedrag. Dankzij dit langlopende onderzoek en de grote kwantitatieve dataset beschikken we over uniek inzicht in onder andere bezoekersprofielen, looproutes en waarderingen.  

Advies op basis van onderzoek

De bij het onderzoek horende vragenlijst wordt ieder jaar in een aantal van de 30 middelgrote centra afgenomen door een groep studenten van de bachelor “Geografie, Planologie en Milieu”. Wij voegen de antwoorden toe aan de bestaande dataset, die de studenten vervolgens weer voor hun eigen bachelor thesis kunnen gebruiken. Ook helpt DTNP hen met het bepalen van hun onderzoeksvoorstel; hierdoor kunnen zij leerzame inzichten opdoen uit het feitelijke bezoekersgedrag over de jaren heen. Daarnaast geven we jaarlijks een gastcollege op de universiteit, over onder andere de resultaten van dit onderzoek.

Zelf gebruiken we de resultaten van het onderzoek in de middelgrote centra in onze advisering aan gemeenten en andere partijen, bijvoorbeeld in een centrum- of horecavisie. Dankzij dit jaarlijkse meetmoment van het veranderende bezoekersgedrag kunnen we geleidelijke trends goed signaleren en nieuwe inzichten snel toetsen. Dankzij de brede selectie van middelgrote centra, die we ieder gemiddeld eens in de drie à vier jaar bezoeken, kunnen we in onze adviezen voor ieder centrumtype wel een passende referentie aanvoeren.

Resultaten uit ons onderzoek door de jaren heen

Onderzoek middelgrote centra

Ieder jaar onderzoekt DTNP samen met studenten van de Radboud Universiteit een aantal middelgrote centra. Sinds de start in 2014 hebben ruim 16.600 bezoekers van 30 verschillende middelgrote centra antwoord gegeven op vragen over hun feitelijke bezoekersgedrag en hun bevindingen.

Lees meer

Kleinste categorie middelgrote centra opnieuw onderzocht

Voor de achtste keer ondervroegen studenten van de Radboud Universiteit bezoekers van middelgrote centra over hun bezoek. In dit eerste deel van een drieluik met de resultaten: hoe vaak komen en hoe lang blijven de bezoekers en waar komen ze vandaan?

Lees meer

Rik Eijkelkamp – Projectleider: “Ik begeleid sinds 2014 dit onderzoek. Ik vind het nog altijd super leuk om de studenten hiervoor te enthousiasmeren, en ik ben ieder jaar weer benieuwd naar de uitkomsten. Elk jaar biedt toch weer een ander inzicht, daar leren we veel van. Wilt u meer weten over ons onderzoek, en onze lessen daaruit? Neem gerust contact op (eijkelkamp@dtnp.nl) of neem een kijkje in onze kennisbank!”