Brancheringsvisie centrum Steenbergen

Drie inspirerende verhaallijnen geven richting in transitie van koop- naar verblijfscentrum

Welke kansen kan Steenbergen grijpen om in het centrum een vitaal kern(winkel)gebied te behouden? Met drie verhaallijnen, die we onderverdeelden in 9 thema’s brachten we de potenties in beeld. Dankzij deze inspirerende en concrete verdiepingsslag op de bestaande centrumvisie kunnen overheid en marktpartijen weer met nieuwe energie aan de slag.

Locatie: centrum Steenbergen
Type advies: onderzoek kansrijke branchering-/functieprofielen
Download: Kansrijke functie-/brancheprofielen centrum Steenbergen
(PDF, 17 MB)
Jaar: 2025
Opdrachtgever: gemeente Steenbergen
Projectteam: Peter Rosmulder (projectleider)
Noor Dinnissen (ruimtelijk-economisch adviseur)

Het verhaal van Steenbergen tot nu toe

Het winkelaanbod in het centrum van Steenbergen is de afgelopen jaren fors kleiner geworden. Door actief ingrijpen is het aantal leegstaande panden nog beperkt gebleven en met het vaststellen van de Visie toekomstbestendig centrum Steenbergen zette de gemeente nog een stap naar een vitaal centrum. De eerste resultaten daarvan zijn zichtbaar in het centrum. De gemeente is samen met de betrokken ondernemers en eigenaren dus goed op weg.

Maar voor een toekomstbestendig centrum moet de balans in Steenbergen nog meer van koop- naar verblijfscentrum, van ‘ik moet er zijn, omdat ik iets nodig heb’, naar ‘ik wil er zijn, omdat het er leuk is!’. Om deze verandering van centrumfunctie te stimuleren, stelde DTNP in opdracht van de gemeente en in samenspraak met ondernemers, een brancheringsvisie samen.

‘Voor ieder wat wils’, ‘Lokaal klaar voor de toekomst’ en ‘Het goede leven’

 

Om de betrokkenen te inspireren, kansen te laten zien en houvast te geven bij de transitie naar een toekomstbestendig centrum, stelden we drie verhaallijnen op. De rode draad daarbij is het verbreden van de functiemix in het centrum.

De drie verhaallijnen deelden we ieder weer op in drie thema’s. We gaven daarbij ook duidelijk aan welke kansen er zijn om die verhalen werkelijkheid te laten worden in Steenbergen. Geen sprookjes dus, maar reële kansen voor een vitaal centrum.

Lokale basis versterken, en bezoekers verleiden

Het aanspreken van de lokale doelgroepen is voor de versterking van het centrum van groot belang: pas wanneer de Steenbergenaren zelf graag in het centrum komen, zal ook de (regio)bezoeker zich er laten zien. Dit vraagt om keuzes en om blijvende aandacht voor de lokale basis.

In het centrum is al een eerste stap gezet naar een autoluw centrum. Door deze proef uit te breiden en meer groen en terrassen toe te voegen kan Steenbergen zich, met goedgevulde straten, echt onderscheiden van centra in de regio. Bewoners kunnen het aanbod goed met de fiets of lopend bereiken en voor toeristen kan een bezoek aan het historische centrum makkelijk worden gecombineerd met de boodschappen voor op de camping.

Steenbergen kan door in te zetten op de gekozen verhaallijnen een sterke positie innemen. Het grootste ‘kleine’ centrum in de regio, dat zich door aanbod en sfeer onderscheidt van de centra eromheen.

Noor Dinnissen – Ruimtelijk-economisch adviseur: “Het was heel leuk om met ieder van de verschillende doelgroepen aan de gang te gaan. Je moet je echt even verplaatsen in de motieven van een ander. De motieven van elke doelgroep hebben we vertaald in factoren die het centrum voor hen aantrekkelijker en interessanter kunnen maken. Voor marktpartijen is het met deze korte verdieping van de centrumvisie duidelijker geworden welke accenten in de verschillende centrumstraten van belang zijn en dus waar ze samen met de gemeente naar toe kunnen werken.”