Gebiedsonderzoek de Olm Krimpen aan den IJssel

Ontwerpend onderzoek helpt uitgangspunten te wegen en omgevingskwaliteit te verhogen

Met een gebiedsonderzoek voor  buurtwinkelcentrum De Olm brachten we verdieping aan op de gemeentelijke detailhandelsvisie In Krimpen aan den IJssel. Hoe kan de toekomstbestendigheid, uitstraling en inrichting van dit centrum een kwalitatieve impuls krijgen? Met een principeontwerp maakten we de ruimtelijke mogelijkheden op het gebied van stedenbouwkundige opzet en massa, openbare ruimte, verkeersontsluiting en parkeren inzichtelijk.

Locatie: De Olm, Krimpen aan den IJssel
Type advies: Gebiedsonderzoek
Jaar: 2023
Opdrachtgever: gemeente Krimpen aan den IJssel
Projectteam: Ward Frielink (projectleider)
Daan Veenstra (stedenbouwkundige)

Rommelig gebied met onaantrekkelijke uitstraling

In de eerder opgestelde detailhandelstructuurvisie werd geconcludeerd dat het winkel- en horeca-programma in De Olm voldoet aan de beoogde positie als buurtwinkelcentrum, maar dat de uitstraling en inrichting van het gebied niet passen bij het wensbeeld van een modern buurtcentrum.

De openbare ruimte wordt gedomineerd door de auto en biedt weinig ruimte voor een praatje tussen buurtbewoners. Fietsers en voetgangers moeten hun route zoeken in de restruimtes die de auto overlaat; zitplekken zijn er schaars.

Voor- en achterkanten van winkels wisselen elkaar af, waardoor het gebied onveilig aanvoelt; de gebouwen van de supermarkt en het tankstation hebben geen positieve impact op de uitstraling.

Rommelig gebied met onaantrekkelijke uitstraling

In de eerder opgestelde detailhandelstructuurvisie werd geconcludeerd dat het winkel- en horeca-programma in De Olm voldoet aan de beoogde positie als buurtwinkelcentrum, maar dat de uitstraling en inrichting van het gebied niet passen bij het wensbeeld van een modern buurtcentrum.

De openbare ruimte wordt gedomineerd door de auto en biedt weinig ruimte voor een praatje tussen buurtbewoners. Fietsers en voetgangers moeten hun route zoeken in de restruimtes die de auto overlaat; zitplekken zijn er schaars.

Voor- en achterkanten van winkels wisselen elkaar af, waardoor het gebied onveilig aanvoelt; de gebouwen van de supermarkt en het tankstation hebben geen positieve impact op de uitstraling.

Verkennen van mogelijkheden en wensen met alle ondernemers

Om de wensen en (on)mogelijkheden in beeld te brengen voerden we een-op-eengesprekken met alle ondernemers in het gebied. Op basis van deze gesprekken keken we hoe De Olm aantrekkelijker ingericht kan worden, mede door bestaande plannen, zoals de (beperkte) uitbreiding van de supermarkt, op een zorgvuldigere manier in te passen.

In het gebiedsonderzoek tekenden we verschillende scenario’s uit, om te kijken welke stedenbouwkundige uitgangspunten een impuls voor de uitstraling van De Olm op zouden leveren. De locatie leent zich goed voor een schaalsprong in bouwhoogte. Dit biedt mogelijkheden voor een nieuwe supermarkt met meerdere appartementen op het dak. Uit het ontwerpende onderzoek bleek tevens dat het herschikken van de parkeercapaciteit ruimte oplevert om een groenere en meer aaneengesloten openbare ruimte te realiseren.

Kansen voor schaalsprong, verbinding van grotere groenstructuren en aantrekkelijkere openbare ruimte

Uiteindelijk zijn een aantal van de uitgangspunten uit het gebiedsonderzoek gebruikt in een hernieuwd plan voor de uitbreiding van de supermarkt. Het nieuwe plan (ontworpen door Kolpa Architecten) biedt een beperktere uitbreiding van de supermarkt, waardoor er ruimte is om een plein te maken voor de ingang van de supermarkt, met een passage die de bestaande winkels verbindt met de voordeuren van de appartementen aan de achterkant. Zo zorgt de geplande herontwikkeling van de supermarkt ook voor een beter verbonden, aantrekkelijker en moderner winkelcentrum.

Kansen voor schaalsprong, verbinding van grotere groenstructuren en aantrekkelijkere openbare ruimte

Uiteindelijk zijn een aantal van de uitgangspunten uit het gebiedsonderzoek gebruikt in een hernieuwd plan voor de uitbreiding van de supermarkt. Het nieuwe plan (ontworpen door Kolpa Architecten) biedt een beperktere uitbreiding van de supermarkt, waardoor er ruimte is om een plein te maken voor de ingang van de supermarkt, met een passage die de bestaande winkels verbindt met de voordeuren van de appartementen aan de achterkant. Zo zorgt de geplande herontwikkeling van de supermarkt ook voor een beter verbonden, aantrekkelijker en moderner winkelcentrum.

Galerij

Daan Veenstra – Stedenbouwkundige: Hoe kan met de uitbreiding van de supermarkt een kwaliteitsslag geslagen worden voor het gehele buurtcentrum? Dat was de vraag die voorlag in onze gesprekken met de ondernemers, de gemeente en het ontwikkelteam van de supermarkt. Samen ontwierpen we verschillende scenario’s met niet alleen een grotere supermarkt, maar ook meer ruimte voor de voetganger en de fietser, een efficiënte ontsluiting voor de auto, extra woningen en een stedenbouwkundige kwaliteitsimpuls. Ik heb er alle vertrouwen in dat de Olm, dankzij deze voorstudie, straks een prettiger plek wordt!”