Nieuwe opstelling markt Weert
Van krimp naar wachtrij voor een plekje op de marktEen nieuwe opstelling verzinnen die praktisch uitvoerbaar is, is geen makkelijke klus met 40 marktondernemers en evenveel individuele rechten en voorkeuren. Na overleg met marktondernemers, centrumondernemers, bewoners en gemeente constateerden we toch dat de warenmarkt in Weert anders moest. Of het de moeite waard was? Met de nieuwe opstelling is de markt nu een groot succes!
Locatie: | Weert |
Type advies: | opstelling warenmarkt |
Jaar: | 2019 |
Opdrachtgever: | gemeente Weert |
Projectteam: | Rik Eijkelkamp (projectleider) Tycho Wissink (senior adviseur) |
Mengen food en non-food en ruimte voor horeca
Een belangrijke verbetering was het meer mengen van de food- en non-foodondernemers. Met name tussen de non-foodkramen waren in het verleden gaten ontstaan. Nu zijn meerdere publiekstrekkers in de food, zoals vis en kaas, beter over de gehele markt verspreid. Daarnaast heeft de horeca aan het historische marktplein door de nieuwe inrichting meer ruimte voor terrassen en profiteren ze wel van elkaars aanwezigheid. In de vorige opstelling zaten markt en horeca te krap op elkaar.

Zichtbaar in de winkelstraat
De markt staat nog steeds ook op de meest centrale pleinen van de binnenstad, maar een aantal ondernemers zijn gericht de straten ‘ingetrokken’, om zo het centrale circuit te versterken. De markt is daarmee nog meer onderdeel van de totaalbeleving geworden. De bezoekers van de binnenstad komen als vanzelf ook op de markt en andersom. Het plaatsen van marktondernemers in een winkelstraat vraagt om weloverwogen keuzes op thema’s als veiligheid, uitstraling en zichtbaarheid van winkelfronten. Door kramen en uitstallingen slim te plaatsen in het middendeel van de straat kijkt niemand tegen een achterkant aan en is het samenspel van winkel- en marktbezoek optimaal.
Groot succes
Projectleider Rik Eijkelkamp nam contact op met Alwin Snijders, teamleider Toezicht en Handhaving van de gemeente, met de vraag hoe het nu met de markt van Weert gaat.
Alwin Snijders: “De nieuwe opstelling van de weekmarkt op zaterdag is een groot succes. In tegenstelling tot de landelijke ontwikkeling van steeds minder kooplieden lukt het de wekelijkse warenmarkt in Weert om nieuwe marktkooplieden naar zich toe te trekken. Ook de bestaande marktondernemers zijn tevreden met de nieuwe opstelling en hun plek.
Er kwam meer loop in alle delen van de markt. Het centrum als geheel profiteert van de aantrekkingskracht. De nieuwe opstelling én een proactieve marktmeester, Peter Brouwers, zijn belangrijke verklaringen voor dit succes. Een actievere betrokkenheid vanuit de marktmeester was ook een van de aanbevelingen van het onderzoek van DTNP.”

Galerij: van analyse naar uitvoering
1. Oude marktopstelling; 2. Ambitie uit diagnosefase: meer mengen; 3. Ruimtelijke analyse kansen en knelpunten; 4. Gewijzigde marktopstelling
Rik: “Het was nog niet eenvoudig de nieuwe opstelling te maken. Een ondernemer met een goede plek die hij vanuit het verleden verworven had, was niet direct te porren voor een andere opstelling. Toch lukte het om vanuit het nieuwe plaatje, vanuit het totale belang en in persoonlijk overleg met alle kooplieden tot een sterk verbeterde totaalopstelling te komen. We zijn dan ook, nu de opstelling goed blijkt te werken en er zelfs ondernemers bij komen in plaats van vertrekken, heel trots op dit resultaat. De wekelijkse markt, het feestje op zaterdag, trekt veel publiek, ook uit de regio en de Belgische grensstreek.”