Ā Ā Ā Recht

Net als onze leefomgeving is ook het Nederlandse en Europese recht continu in beweging. De invoeren van de Omgevingswet is daar een goed voorbeeld van, maar ook de Europese Dienstenrichtlijn is betekenisvol, onder andere voor de ambulante handel en (eiland)terrassen.

DTNP is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in het juridische speelveld en schrijft mee aan relevante publicaties binnen het vakgebied. Daarin nemen wij een bijzondere positie in: we geloven niet dat jurisprudentie de enige waarheid bevat van wat juridisch geregeld kan worden. Met een deugdelijke motivering waarom een keuze wordt gemaakt, creƫren we nieuwe jurisprudentie!

“Kunnen we daar als gemeente op sturen?”

ā€œVeel gemeentes worstelen met de gevolgen van jurisprudentie rondom de Europese Dienstenrichtlijn. Daar kunnen wij bij helpen. Een mooi voorbeeld daarvan is Amsterdam. Daar constateerde de gemeente dat de samenstelling van het winkel- en voorzieningenĀ­aanbod in het centrum verslechterde door de toename van eenzijdige winkels, gericht op dagjesmensen en toeristen. De bekende Nutella-winkels, zullen we maar zeggen.

De gemeente Amsterdam heeft een hoge diversiteit in het winkel- en voorzieningenaanbod hoog in het vaandel en wilde dus eigenlijk niet nog meer van deze winkels. Met inachtneming van de Europese Dienstenrichtlijn hebben we voor Amsterdam een verdiepend onderzoek gedaan naar de borging van de Richtlijn in hun omgevingsplan, om zo het weren van dergelijke winkels in de toekomst juridisch te kunnen onderbouwen.ā€

Veegplan Detailhandel Valkenswaard

Vanwege de grote leegstand in het centrum van Valkenswaard wilde de gemeente hun kernwinkelgebied inkrimpen met behulp van een veegplan. Transformatie van de aanwezige winkelpanden naar een andere functie wordt door dit veegplan mogelijk gemaakt. DTNP toetste dit veegplan aan de Europese Dienstenrichtlijn en concludeerde dat er minder vergaande maatregelen mogelijk zijn om de wens van een compacter winkelgebied mogelijk te maken.

Standplaatsenbeleid gemeente Zaanstad

Met het opstellen van standplaatsenbeleid krijgt de gemeente meer grip op waar standplaatsen een waardevolle aanvulling kunnen zijn in de voorzieningenstructuur. Er is voor gewenste locaties bepaald hoe deze fysiek en stedenbouwkundig inpasbaar zijn, en voor hoeveel standplaatsen er dan ruimte is. In dit beleid wordt aan de Europese Dienstenrichtlijn gehouden: geen vergunningen voor onbepaalde tijd, openbare bekendmaking van het beschikbaar komen van een standplaatslocatie en transparante regels voor de toewijzing.

“Meten is weten, en delen is vermenigvuldigen!ā€

ā€œOnze ruimtelijk-economische adviezen zijn zo veel mogelijk gebaseerd op correcte data en waarnemingen. Maar niet alle relevante kennis is altijd voorhanden. Daarom is feitelijk koopstromenonderzoek van groot belang. Dit hielp ons bijvoorbeeld om een rekenmodel te maken voor het effectenĀ­onderzoek naar perifere sportwinkels in Zuid-Holland.

Ook stellen wij, al sinds 2015, met diverse andere belanghebbende partijen een set aan standaard omzetkengetallen samen. Met hen bepaalden we ook een standaardmethodiek voor distributieplanologisch onderzoek (DPO).Ā Dankzij deze samenwerking kunnen we de technische discussies, en daarmee kostbare second opinions, tot een minimum beperken. Door in een DPO vraag en aanbod op basis van gestaafde kengetallen tegen elkaar af te zetten kunnen er genuanceerde uitspraken gedaan worden over de te verwachten effecten.ā€

Handreiking Europese dienstenrichtlijn

De Europese Dienstenrichtlijn zorgt ervoor dat dienstverleners in de EU, waaronder detailhandelsondernemingen, zich onbelemmerd in een andere lidstaat kunnen vestigen. De Dienstenrichtlijn verbiedt overheden niet om beleid te voeren of regels te maken over de ruimtelijke ordening (ā€˜territoriale beperkingen’) van detailhandel en andere dienstverleners. Wel moeten de gestelde eisen aan regels voldoen.

De Raad van State-uitspraak in (alweer) 2019 over het WoonĀ­plein in Appingedam maakte duidelijk dat het detailhandelsĀ­beleid van gemeenten vaak onvoldoende gemotiveerd is. In opdracht van de Ministeries van BZK en EZK, IPO en VNG bracht de Retailagenda daarom een landelijke handreiking uit over de Europese Dienstenrichtlijn in relatie tot het NederĀ­landse ruimtelijke detailhandelsbeleid. De handreiking helpt gemeenten en provincies op weg. Vanwege onze kennis van de Dienstenrichtlijn en ervaring met detailhandelsbeleid en planologische procedures schreven wij mee aan deze publicatie.Ā 

DTNP is al jaren met recht een betrouwbare partner

Door juridische kaders te verweven in onze producten zorgen wij voor een integraal verhaal dat juridisch standhoudt. Wij denken verder dan de wereld van morgen in onze passende adviseringen: regelgeving mag dan wel voor iedereen gelden, maar voor elk product op welke locatie dan ook wordt maatwerk toegepast.

Bel:Ā 06 152 348 50 | Mail:Ā eijkelkamp@dtnp.nl

Rik Eijkelkamp

Planoloog - Directeur

Bekijk ook onze andere expertises: