Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

2014 - 2017: Winkel minder centraal in centrumbezoek

DTNP voert in samenwerking met de Faculteit der Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen sinds 2014 ieder jaar bezoekersonderzoek uit in middelgrote centra: wie is de bezoeker en wat doet hij in het centrum? Daarbij wordt ook de looproute van de bezoeker door het centrum uitgetekend. Inmiddels hebben we na vier jaar onderzoek een database opgebouwd met daarin ruim negenduizend respondenten.

Afgelopen jaar zijn we teruggegaan naar de centra die we ook in 2014 hebben onderzocht. Daardoor hebben we niet alleen inzicht in het huidige bezoekgedrag, maar kregen we ook waardevolle informatie over de veranderingen in bezoekgedrag. Welk beeld komt daaruit naar voren? In veel opzichten een consistent beeld met de meting uit 2014. Wel zijn er op twee thema’s interessante verschillen.

Het meest opvallend is dat centrumbezoekers minder naar het centrum komen voor de winkels. Het aandeel bezoekers dat een winkel bezoekt, is afgenomen van 89% naar 81%. Een vijfde van de centrumbezoekers heeft dus een ander bezoekdoel. Centrumbezoekers zijn bijvoorbeeld vaker in de horeca te vinden (van 11% naar 16%). Mensen die wel in een winkel komen bezochten in 2017 minder winkels dan in 2014.

Een tweede verschil dat duidelijk zichtbaar is, sluit aan op het veranderde bezoek aan centrumvoorzieningen. Bezoekers komen gemiddeld minder vaak (van 2,3 keer per week naar 2 keer per week), maar verblijven iets langer in het centrum.

Het merendeel van de bezoekers van middelgrote centra zijn lokale bezoekers (ruim 60% uit een radius van vier kilometer om het centrum). Dit was in 2014 ook al zo, de gemiddelde afstand van het postcodegebied van de bezoeker tot het centrum was in 2017 wel wat kleiner geworden.

Voor veel middelgrote centra zit in deze uitkomsten een belangrijke boodschap; richt je op de functie als stadshart. Om mensen frequent naar het centrum te krijgen, is het faciliteren van een gemakkelijk doelgericht bezoek door de eigen inwoner, in een attractief en compact stadscentrum, belangrijk. Door functieverbreding kan het centrum behalve louter als koopcentrum dan bovendien als huiskamer van de stad dienen.

Het bezoekersonderzoek werd uitgevoerd in Bergen op Zoom, Etten-Leur, Gouda, Helmond, Hengelo, Meppel, Oosterhout, Oss, Weert en Zutphen.

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie